Jak utrzymać się w trzeźwości? – Program HALT

Jak utrzymać się w trzeźwości? – Program HALT

W trakcie terapii pacjenci Ośrodka TU i TERAZ uczą się stosować Program HALT. Ten Program stanowi osiową część filozofii zdrowienia, jest programem jak radzić sobie z zagrożeniem picia w okresie trzeźwienia.

Hasło powstało od pierwszych liter angielskich słów:

  • HUNGRY — głodny
  • ANGRY — rozgniewany
  • LONELY — samotny
  • TIRED — zmęczony

Każdy z tych stanów psychofizycznych jest bardzo niebezpieczny dla alkoholika i może oddalić go od zdrowienia.

​A zatem:

​NIE BĄDŹ GŁODNY – starajmy się nie wychodzić z domu bez zjedzenia czegoś. Trzeźwi alkoholicy z doświadczenia twierdzą, że pokusa na kieliszek zwielokrotnia się gdy jesteśmy głodni, wtedy też często bywamy źli.

​Organizm człowieka jako laboratorium biochemiczne bardziej domaga się dla alkoholika alkoholu, gdy żołądek jest pusty. A zatem jeżeli nie można już z różnych przyczyn zjeść przed wyjściem śniadania – wypij przynajmniej herbatę, szklankę wody mineralnej, soku lub mleka, specjaliści zalecają zjeść też coś słodkiego. Wówczas zapotrzebowanie na alkohol znacznie słabnie.

​NIE BĄDŹ ROZGNIEWANY – gniew jest naturalnym uczuciem. Jednak zbyt duży poziom złości zaburza w nas funkcjonowanie. Ten stan psychiki jest w większości powodem sięgnięcia po kieliszek aby osiągnąć odprężenie.

​Przeciwieństwem gniewu jest wyciszenie, spokój. Spróbuj przeżyć każdy dzień dobrze i nie próbuj załatwiać za wiele spraw bo stąd prosta droga do rozgniewania, stresu i być może kieliszka. Pamiętaj, że doskonałym lekarstwem na gniew jest miłość.

​NIE BĄDŹ SAMOTNY – samotność nie jest najlepszym stanem dla alkoholika w jego drodze trzeźwienia; od samotności bliska droga do frustracji, złości, napięcia, rozżalenia. Jako przeciwwagę dla samotności stawia się grupy wsparcia, inni alkoholicy z dłuższym stażem trzeźwienia. Między innymi jednym z najważniejszych symptomów nawrotu choroby alkoholowej jest izolacja, samotne uciekanie w świat marzeń, unikanie kontaktów, czucie nieuzasadnionych urazów do innych ludzi. Dlatego za wszelką ceny należy unikać bycia samotnym.

​Zadzwoń! Pogadaj! Idź na spotkanie! – to są polecenia terapeutów Ośrodka TU i TERAZ.

​NIE BĄDŹ ZMĘCZONY – trudno oczywiście nie być zmęczonym, ale chodzi o to aby stanu tego nie przedłużać. Istotne jest unikanie zmęczenia fizycznego, ale również psychicznego. Doświadczenie uczy, że alkohol na krótko usuwa zmęczenie. Daje pozorne uczucie lekkości, a wnioski o jego “uzdrawiającym” i “krzepiącym” działaniu prowadzą na manowce. Alkohol działa znieczulająco – stąd złudzenie, że usunął nasze zmęczenie.

​Tylko naturalny wypoczynek – spacer, relaks, umysłowy i fizyczny, sen – dają efekty.

​Dlatego HALT jest programem, który dobrze jest zapamiętać i wcielać w nasze trzeźwiejące życie.

​Musisz nauczyć się takiego życia wśród ludzi, byś mógł traktować ich błędy bez popadania w stan rozdrażnienia.

​Musisz nauczyć się zachowywania równowagi uczuciowej zarówno w sukcesach jak i niepowodzeniach, ponieważ miłe i nieprzyjemne emocje mogą stanowić dobrą wymówkę do wypicia jednego kieliszka.

​Musisz wypracować w sobie dojrzały światopogląd i nauczyć się postępować zgodnie z zdrowym rozsądkiem a nie z negatywnymi emocjami. Odprężać się umysłowo i fizycznie w sposób naturalny, bez uciekania się do narkotyzującego działania alkoholu.

Dzięki skutecznej terapii w ośrodku TU i TERAZ zawsze możliwy jest powrót klienta do całkowitej trzeźwości. Nasi klienci otrzymują skuteczne techniki dla dalszego zdrowienia, w ośrodku działa grupa wsparcia. Utrzymanie efektów terapii zależy w dużym stopniu od pracy nad sobą.